روش مطالعه درس زبان انگليسي - کليه گروهها
نوشته شده توسط : amin

در فراگیری زبان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- هوش فراگیر
 
2- استعداد فراگیر

3- انگیزه‌ فراگیر

4- علاقه‌ فراگیر

5- انتخاب ابزار دقیق و موثق

6- داشتن برنامه‌ریزی دقیق

7- آزمون‌های مستمر و ارزشیابی دقیق از معلومات فراگیر

8- داشتن کتاب و معلم و محل مناسب برای رسیدن به هدف فراگیر

با توجه به این فاکتورها می‌خواهیم خود را برای کنکور آماده کنیم. منابع کنکور، کتاب سال سوم و کتاب پیش‌دانشگاهی هستند. هر کتاب شامل چهار بخش گرامر- لغت- cloze و reading می‌باشد. برای فهمیدن هر قسمت باید برنامه‌ای خاص در نظر گرفت و برای کسب مهارت در بخش cloze وreading باید از ابتدای سال، برنامه‌ای اتخاذ کرد و با بررسی متون متعدد، به بهترین روش برای روبرو شدن با این دو مبحث زبان پی برد.


به طور کلی باید به این نکات توجه کنیم:

1- سعی کنیم واژه را در جمله معنی کنیم، آن‌قدر که برای‌مان در ترجمه‌ آن جمله، سؤالی پیش نیاید. به عبارتی ترجمه‌ لغت به لغت نشود و مفهوم کلی از جمله گرفته شود، به طوری که بتوانیم رابطه‌ بین جمله و گزینه را درک کنیم.

2- بخشی از جمله که برای‌مان مهم به نظر می‌رسد را یادداشت کنیم. مثلاً در جمله‌ زیر داریم:
:The police realized that the man was lying

واژه police با فعل جمع به کار می‌رود و فعل realize در واقع هم معنی با understand است و نیز فعل lying همان lie است که به معنی دروغ گفتن و دراز کشیدن است. با این استدلال تقریبآ به جمله تسلط معنایی داریم که به راحتی می‌توانیم با آن کنار بیاییم.

3- قواعد هر درس را با یک مثال نوشته و آن را نمونه‌ای برای جملات دیگر بدانیم. موارد خاص در بخش گرامر را نیز در محل دیگری یادداشت کرده و در صورت لزوم به آن رجوع می‌کنیم.

مثلآ در گرامر درس یک پیش‌دانشگاهی، هر جای جمله، کلمه‌ or باشد، به احتمال بسیار زیاد گزینه‌ whether درست است اما گاهی اوقات در حالت خاص، or را از جمله حذف می‌کنند (بیش‌تر وقتی با فعلwonder شروع شود).

I wonder whether to study physics
ترجمه‌ بالا این چنین است: ماندم فیزیک بخوانم یا نه؟ – ترکیب «یا نه» در ترجمه آورده می‌شود اما در جمله وجود ندارد.

4- انتخاب درست کتب کمک‌آموزشی بسیار مهم است.


5- بخش reading هر درس، چه کتاب زبان 3 و چه کتاب پیش، باید چندین بار خوانده شود و ارتباط اجزای جمله را شناخت و ترجمه ساده‌ای از هر جمله را در ذهن داشت.

6- بازگشت به متونی که مشکل هستند و یا قواعدی که فراموش می‌شوند و یا لغاتی که معانی مجازی دارند، بسیار ضروری می‌باشد.


7- دو بخش گرامر و لغت، بسیار راحت هستند و با دقت می‌توان از عهده‌ آن‌ها برآمد اما برای بخش cloze passage و reading comprehension باید برنامه‌ای خاص اتخاذ کرد. بخش گرامر تقریبآ 001 ‌در‌صد از مطالب کتاب است و در بخش لغت، می‌توان بیش از 80 ‌درصد آن را در چارچوب کتاب داشت و شاید 02 ‌درصد آن به خاطر برخورد با متن ترجمه‌ جمله می‌باشد که فراگیران با میزان مهارتی که در امر ترجمه‌ متون دارند، هر یک به نحوی با آن رو‌به‌رو می‌شوند. مثال:

.scientists………a new space craft

جمله‌ فوق از درس 6 پیش‌دانشگاهی است. بدون دیدن گزینه می‌توان حدس زد که برای واژه‌ی space craft به معنی سفینه‌ فضایی، واژه‌هایی از قبیل: فرستادن، نشاندن، طراحی‌کردن، در مدار قرار‌ دادن و کلماتی از این دسته می‌تواند باشد. شاید گزینه‌ها این چنین باشد،

1-launched      2- magnified      3-processed      4 -explained

 

 
که گزینه‌ 1 درست می‌باشد.
مثال بالا را می‌توان جزو 80 درصدی دانست که ادعا می‌کنیم سؤال کنکور از کتاب است. اما به این مثال دقت کنید:
2. they did that experiment……Every body got pleased.

در جمله‌ فوق می‌توان حدس زد که نحوه‌ آزمایش‌کردن مورد نظر است. لذا احتمالاً با یک قید، جمله کامل می‌شود و چون خوشحالی هر کس را به دنبال دارد، لذا قید مثبت باید در نظر بگیریم. اگر جواب واژه،‌ considerably باشد، باید بگوییم که واژه‌ی consider در کتاب است اما قید آن در کتاب نیست. اما می‌دانیم که پسوند able هم صفت‌ساز است و هم نشان‌دهنده‌ قابلیت و از طرفی پسوند ly قید‌ساز می‌باشد. بنابراین می‌توان گفت: این جمله جزو 02 درصدی می‌باشد که فراگیر باید با استنباط آن را بپذیرد.

در خصوص درک مطلب باید مطالبی را در راستای متون کتاب فراهم کنیم و سعی کنیم منظور نویسنده را در هر پاراگراف بفهمیم که معمولأ جمله‌ اول هر پاراگراف، نظر اصلی نویسنده است. به طور کلی، وقتی یک مطلب را می‌خوانید، ابتدا سعی کنید بدانید که متن به چه صورت نوشته شده است یعنی موضوعی که می‌خوانید علمی، تاریخی، اجتماعی، تربیتی و یا مثلاً آموزشی است و یا این‌که داستانی که می‌خوانید، توصیفی است یا تشریحی و یا این‌که نوشته، شباهتی به متون قبلی دارد یا نه؟گاهی اوقات یک واژه‌ کلیدی تقریباً کل مطلب را به ما می‌گوید.

در ابتدا که متن‌خوانی می‌کنید، سعی کنید معنی کلی جمله را بفهمید و تلاش نکنید حتماً معنی همه‌ واژه‌ها را بدانید و یا لغت ترجمه کنید. بدانید که سؤالات چهار‌ جوابی درک مطلب، تماماً در متن وجود دارد و شما با ارتباط دادن صحیح معنی بخشی از جمله‌ متن با گزینه های مربوطه، می‌توانید به گزینه‌ درست برسید.

بهتر است که در ابتدا با متون ساده و کوتاه و بدون توجه به سؤالات آن شروع کنید و فقط سعی کنید تا حدودی مفهوم داستان را درک کنید و بعد از مدتی می‌توانید به سؤالات مربوط به متن نیز رجوع کنید. به هنگام خواندن متن، نکات زیادی را می‌توانیم در نظر بگیریم که در این مقاله‌ کوتاه نمی‌توان به طور کامل به آن پرداخت.

اما در مورد passage cloze باید گفت: ابتدا بدون توجه به گزینه‌های داده شده، متن را بخوانید تا مفهوم کلی مطلب را بگیرید و بعد با توجه به گزینه‌های داده شده و لغاتی که در اطراف محل نقطه‌چین است، سعی کنید با در نظر گرفتن پیکره‌ معنایی واژه‌ها، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

چه در متون درک مطلب و چه در متونcloze، بعد از بررسی جواب درست، بار دیگر به متون رجوع کنید و سعی کنید ارتباط صحیح و منطقی بین جواب و جمله‌ مربوطه در متن بیابید.

در کل، اگر می‌خواهید در کنکور و در درس زبان موفق شوید، حتماً باید مهارت متن‌خوانی و توانایی ترجمه‌ جمله را تقویت کنید و این فقط با کار مستمر و رجوع به متون متعدد در کسب یک شیوه‌ ممتاز و ایده‌آل برای رو‌به‌رو شدن با هر متنی، امکان‌پذیر است.




:: موضوعات مرتبط: مشاوره ی درسی , ,
:: برچسب‌ها: روش مطالعه درس زبان انگليسي ,
:: بازدید از این مطلب : 1247
|
امتیاز مطلب : 304
|
تعداد امتیازدهندگان : 102
|
مجموع امتیاز : 102
تاریخ انتشار : 29 مهر 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: